Sandvikens kommun genomförde en stor satsning inom tillgänglighet. En del i arbetet var att ersätta sina befintliga mallar med nya tillgängliga mallar. Samtidigt övergick kommunen från klientversionen av Word och PowerPoint till onlineversionen. Som alltid fanns vi på Rehngruppen till hands för att dela vår expertis inom mallhantering och tillgänglighet.
Vi ställdes inför två huvudsakliga utmaningar. Först ochfrämst krävdes en noggrann kartläggning av alla befintliga mallar. Dels för attse över hur mallarna används och identifiera nya behov, dels för att underlättaen effektiv övergång av den stora mängden mallar. Dessutom behövde alla mallaranpassas för att följa tillgänglighetskraven.
Vårt verktyg 365|TemplateExtender blev lösningen sommöjliggjorde en smidig distribution av uppdaterade och tillgänglighetsanpassademallar. Genom ett grundligt och nära samarbete med kunden skapade vi professionellaoch anpassade mallar som uppfyller tillgänglighetskraven. Mallarna anpassadesefter onlineversionen av Word. Eftersom de publicerades i en molnbaserad lösninghar alla medarbetare nu enkel åtkomst till mallarna från sina datorer, surfplattoroch mobiler.
Med hjälp av 365|TemplateExtender kan Sandvikens kommun idagenkelt själv nå sina mallar, via en egen administrationsportal. De har översiktöver sina mallar, och kan enkelt genomföra uppdateringar. Eftersom det är molnbaseratuppdateras mallarna direkt för alla användare. Dessutom innebär det att de kanlägga till smarta funktioner (såsom ikon- eller bildbibliotek) när de vill.